Saturday, July 30, 2011

Makan Atas Tangga.....

'Kalau sedap kena habaq, kalau tidak kena sabaq' - itu adalah motto aku pasal bab makan. Disini bukan hendak menunjuk-nunjuk tapi mengulas secara ringkas. Jadi dengan kesempatan yang ada, aku hendak berkongsi serba sedikit tentang tempat makan aku pergi semalam. 

Mula-mula sekali, bos aku telah bawa kami satu pejabat belanja makan di Upstairs, Subang Jaya. Lokasinya dekat SJMC. Memang sudah rancang hendak pergi dari kelmarin lagi. Macam mahu makan di restoran lima bintang. Kena tempah pelbagai dahulu. Akhirnya, lepas sembahyang Jumaat pakat-pakat pergi bersama-sama.

Secara ringkasnya, restoran yang aku pergi menyajikan makanan Western berbanding restoran tingkat bawah, Kafe Bawang Merah. Kedua-dua tempat makan mempunyai hubungan antara satu sama lain. Kalau rasa macam mahu jadi orang kaya dan bergaya, pergilah situ. Mahu rasa suasana alfresco atau makan di rumah, terpulang. Yang pasti, pastikan dompet anda berisi minimum RM100 untuk satu kepala. Baki duit mungkin boleh guna bayar kompaun MPSJ sebab memang susah juga kalau hendak cari tempat letak kereta.

Promosi untuk pembeli botol. Memang aku tengah lapar dan berpeluh. 
Suasana hiasan dalaman yang agak ringkas dan kontemporari membuatkan sesuai untuk orang serabut dengan kerja menikmati hidangan tengahari. Kalau yang mahu ambil hati klien atau buah hati, mungkin sesuai juga tempat ini untuk urusan kerja atau peribadi. Yang menariknya, tukang masaknya semua orang Melayu kita, tiada masalah untuk jaminan di tanggung halal. Aku anggap mereka adalah berkelulusan dalam seni kulinari. Jadi kalau cik adik mahu tengok cik abang masak cara orang putih sediakan hidangan, bolehlah datang.

Memang jadi pelik bila semua pakat belek satu satu. Tidak tahu apa nak diminum. 
Macam-macam jenis perasa ada. Memang kembang perut dibuatnya.....
Masa pergi memang perut aku tengah lapar habis. Sampailah peluh satu badan. Berbaloilah juga datang perut yang sudah lapik roti canai sekeping. Memang makan puas-puas. Cara mereka hidangkan makanan pun terbaik. Tidak datang sekali jalan. Dapatlah merasa semua makanan. Mula datang roti panjang kemudian makan spageti. Kiranya sebagai apetizer atau pembuka selera. Kemudian datanglah hidangan utama, sizzling lamb with mashed potatoes. Ada yang minta rib with pasta. Dua-dua mantap. Kemudian lepas makan, kami jamu dessert seperti brownies, blueberry dan cheese cake.


Spageti untuk 6 orang makan. Cuma tidak ada meatball dengan mentarang.....
Rib and spageti. Macam blok batu cobblestone aku tengok....
Ini aku punya. Sizzling lamb with mashed potatoes. Mantap.
Aku tidak tahu berapa RM kami makan pada petang itu. Apapun aku ucap terima kasih bos aku kerana sudi bawa kami belanja kali ini. Memang aku balik rumah dengan perut yang 'cekang'. Alhamdulillah, semoga semua dimurahkan rezeki lagi.

Wajah-wajah disebalik kelaparan. Aku menghargai peranan mereka .
Pelbagai benda aku pelajari dengan mereka semua. Terima kasih.
Kesimpulan
Makanan/minuman - 5/5 
Kebersihan - 5/5
Keselesaan - 3.5/5 ( susun atur ringkas menarik tetapi kena ambilkira untuk pengunjung yang datang beramai macam kami dan penghawa dingin kena sejukkan lagi )
Layanan - 5/5 (Kalau hendak cari calon suami yang pandai masak dan ambil hati, boleh datang jenguk ke restoran ini)



1 comment:

pali7x said...

walaweh. ijat, if i were ketua editor, hang akan dapat satu ruang editor setiap minggu pasal makanan.

keep it up!