Wednesday, July 6, 2011

Insomnia......

Sejak kebelakangan ini, kalau tidur malam sahaja aku akan terjaga kira-kira pukul 3 pagi. Mungkin silap sendiri yang tidur lewat. Atau kekadang lupa baca doa atau basuh kaki. Boleh jadi kalau banyak fikir sangat. Astagafirullah. Harap-harap selalu dalam hati aku ini sebelum tidur serah bulat-bulat kepada Allah Taala. Mana tahu, kita terus lena selama-lamanya.

Aku tidak tahu ini adakah kesan sampingan akibat tabiat tidur lewat atau selalu berjaga malam? Faham-faham sajalah kalau nama pun budak studio-based, malam atau siang sama saja. Kalau mengantuk baru tidur. Setakat ini kalau masa di pejabat, kekadang terasa mengantuk juga. Kalau terasa sangat, aku bangun dari kerusi dan mundar mandir ke tempat orang lain. Tidak pun lepak di bilik mesyuarat, bancuh air sambil ligat otak fikir itu ini.

Sekarang aku harap dapat berjaga sampai azan subuh. Niat aku hari ini semoga Allah bagi peluang untuk berjemaah di surau. Jarang sangat dapat turun ke surau waktu subuh. Sasaran aku sebolehnya kerap pergi ke surau.

Semoga kita semua dimurahkan rezeki pada hari ini. InsyaAllah.

Aku fikir sendiri apa disebalik bangun awal murah rezeki. Siang tadi aku tweet seseorang dan tanyakan pukul berapa dia gerak ke tempat kerja. Dia jawab pukul 6.20pagi. Aku cakap sama dia moga-moga murah rezeki selalu. Ada maksud tersirat murah rezeki bila bangun awal.

Biar aku cakap dari perspektif zaman moden. Pada pandangan aku, dunia semakin lama, semakin maju. Makin maju makin cepatlah jawabnya. Kalau sebaliknya maknanya makin terbelakanglah jawabnya. Kalau mahu dikaitkan murah rezeki, aku ambil contoh mudah :

Kita bangun pagi, sembahyang subuh, siap untuk keluar pejabat. Andaikata tinggal luar KL misalnya Shah Alam atau Gombak, benda yang mesti selalu orang berfikir adalah mahu elak sangkut dalam kesesakan. Maka orang akan keluar awal, pasal tidak banyak lagi kereta atas jalan waktu tersebut. Sudah pastinya minyak kereta tidak bazirkan begitu sahaja. Tidak perlu banyak wang untuk dibelanja. Sebaliknya kalau sangkut, maknanya minyak mesti kena kerap isi selalu pasal sah-sah kereta dihidupkan lebih lama.

Balik pada cerita aku semula

Aku cuba latih diri ini supaya bangun awal macam dulu. Bukan tidak biasa, kerap juga tergelincir. Masa aku sekolah rendah, sudah diajar bangun awal setiap pagi. Masa cuti, ikut Tok aku pergi pasar untuk beli barangan dapur untuk kedai makan. Sekolah menengah pula, duduk asrama lagilah kena displin sikit. Kekadang cuti, balik tolong mak dengan abah bungkus kuih dengan nasi lemak untuk jual di pejabat.

Aku cuba usaha supaya diri ini tidak mahu tercicir lagi. Biar buat masa ini untung tidak seberapa tapi jangan rugi selalu. Harap sementara ada peluang untuk berubah, aku tidak mahu cakap kosong saja. Banyak sangat benda aku tertinggal. Semoga Allah terangkan hati aku dan tanamkan sifat-sifat yang baik dalam diri aku.

No comments: