Sunday, July 3, 2011

Aku Menulis Bukan Kerana Nama...

Sudah lama aku berblogging. Penghujung 2007 aku sudah mula buat posting. Alhamdulillah, masih wujud lagi blog Berita Dari Rantau aku ini. Nama ini aku inspirasikan dari lagu Alleycats - Berita Dari Rantau. Memang sesuai dengan aku. Seorang manusia yang berada di perantauan bumi Tuhan. Sampai sekarang masih wujud lagi dan harap kekal sampai aku mati nanti.

Kewujudan blog ini lebih lama berbanding akaun Facebook dan Twitter aku. Sebelum ada 2 akaun itu, blog ini tempat aku berekspresi, berkongsi cerita dan perasaan secara alam maya. Mungkin ada bagus juga blog ini untuk orang seperti aku. Aku ini kurang berpetah bercakap. Dalam kepala otak aku, banyak aku suka berfikir, imaginasi dan berangan. Mungkin dengan posting yang ada, aku harap orang akan faham apa yang ingin aku sampaikan.

Yang pastinya aku tidak jadikan blog aku ini sebagai untuk menjana dan mencari wang. Untuk iklan buat masa ini pun jauh sekali. Blog aku sendiri amat ringkas. Biar orang yang lawat blog aku ini nampak tiada apa-apa tapi yang penting adalah apa yang ingin katakan. Back to basic.

Asal kata blog ada Weblog. Maknanya boleh di'google' dalam Wikipedia. Maka, aku anggap blog ini umpama sebuah diari atau logbook. Terpulang kepada cara masing-masing untuk hidupkan blog. Tapi aku cuba berpegang pada prinsip 'Menulis Bukan Kerana Nama'. Aku cuba memahami prinsip itu dan menterjemahkan dari perspektif aku sendiri.


No comments: