Tuesday, July 5, 2011

CPU baru....

Alhamdulillah, dapat juga balik awal sikit berbanding minggu-minggu lepas. Kalau tidak, balik nampak bulan dan bintang sajalah. Selalu lepas Isyak baru turun dari pejabat.

Kelmarin lewat juga aku pergi rumah Mak Long di Batu Belah. Hantar CPU dia. Dekat 2 bulan dia minta tolong. Akhirnya dapat juga diperbaiki. Tapi yang hampa, monitor dia buat perangai. Bahana beli LCD 2nd. Tapi kira oklah sebab dah pakai setahun lebih. Beli masa hari itu dengan harga RM150. Saiz 16 inci. CPU dia pun dah tua. Bayangkan masih pakai Pentium 4 sebagai processor. Teknologi 5 tahun. Tak rosak apa sangat pun. Cuma CMOS saja sudah gelong. Bayangkan kalau sesiapa yang serba kemaskini, update sana sini tapi masih guna teknologi lima tahun dahulu, sah-sah jadi tertekan dek lembapnya ia bekerja. Dengan kemunculan teknologi yang makin lama makin canggih, sudah pasti diri kita sendiri kekadang tidak terikut dengan perubahan kemajuan ini.

Sebut pasal CPU, aku rasa cemburu juga bila ada kawan sepejabat aku laburkan duit untuk CPU baru. Dia pasang dalam pejabat CPU baru petang semalam. Memang geram aku tengoklah jadi. Baru habiskan sampai RM1400. Rasa macam senang saja dia keluarkan duit sejumlah itu. Hahaha. Tapi bagi aku, mungkin berbaloi kalau sesiapa yang terlibat bidang teknikal dan rekabentuk membelanjakan sejumlah besar wang demi hasil kerja grafik yang menarik dan berkualiti. Memadailah kiranya kalau setakat lepas buat 3D, AutoCAD, superimposing guna Photoshop dan rendering. Kalau pelaburan RM3000 dan ke atas, itu sudah dianggap super professional. Kalau siapa yang kerjanya sampai mahu kena buat animation kemudian hasilkan produk macam cerita Transformers, elok sangat siap duit banyak untuk build up CPU yang 'high end' spesifikasinya.

Aku pun cadang mahu buat satu CPU baru. Set yang aku ada sekarang masih boleh guna lagi. Cuma aku mahu upgrade supaya memudahkan aku untuk buat kerja dengan cepat. Tambahan pula graphic card ATI2600XT yang aku warisi dari encik Pali sudah kurang cekap atau tidak efisien lagi. Asyik sangkut kalau tengah render atau main game. PC aku ni pun sudah berusia hampir 2 tahun. Boleh dianggap sudah masuk usia senja.

Tapi aku jadi dalam dilema pulak sekarang. Aku cerita benda ni sama Pali. Tiba-tiba dia nak tolak Dell Optiplex330 kepunyaannya. Ok juga harga yang dia tawarkan kepada aku. Jimat beratus dan boleh buat belanja makan steamboat. Dia kata CPU yang dia pakai sekarang tidak boleh masuk OS. Mula-mula aku macam mahu angkat tapi bila-bila tengok kawan punya CPU yang baru buat aku berubah fikiran.

Isk....nampaknya aku kena fikir dulu, bincang dengan yang expert-expert....

1 comment:

pali7x said...

"Dia kata CPU yang dia pakai sekarang tidak boleh masuk OS"

missing X. tak boleh masuk OS X due to USB failed to gain root access.

Windows/Linux 100%. what would you except when try to break something illegally (osx)