Tuesday, July 26, 2011

Tidak semua kesenangan dapat memberi ketenangan

"Tidak semua kesenangan dapat memberi ketenangan"

Bunyinya macam ringkas dan mudah tapi maksudnya agak mendalam kalau kita fikir betul-betul. Bukan niat aku mahu 'tembak' sesuka hati tetapi memperingatkan diri kita dan siapa yang ambil tahu.

Dalam dunia ini, wujudnya dua perkataan ini - SENANG dan SUSAH. Sudah menjadi lumrah manusia, bila SUSAH mencari SENANG. Tidak pelik juga ada yang mencari SUSAH bila sudah SENANG. Itu kebiasaan manusia yang mempunyai pelbagai perangai dan sifat.

Ada hikmah bila SUSAH datang menimpa. Ini mengingatkan kita supaya bersabar, berusaha dan bertawakal kepada ALLAH.

Ada hikmah bila SENANG datang menjelma. Ini mengajar kita supaya bersyukur, gandakan amal kita dan jadi rendah diri.

Bak kata pepatah "Makin tunduk makin berisi"

Tapi sayang, berapa ramai di kalangan kita fikir apa yang aku katakan. Malah diri aku sendiri kadang-kadang mengaku lupa setiap hikmah kejadian yang berlaku.

Ada kalangan kita fikir:

Bila SUSAH datang menimpa, dia tidak fikir perkara itu datangnya dari kelemahan diri sendiri dan mengeluh - "Kenapalah jadi begini?"

Bila SENANG datang menjelma, dia cakap semua sendiri itu atas usahanya padahal kurniaan nikmat yang diberikan adalah rezeki Tuhan.

Berbalik kepada tajuk asal - Bila kita hendak jadi terlampau sempurna, maka perkara senang dijadikan susah. Cenderung untuk mendapatkan kepuasan, manusia selalu tewas dengan nafsu hasutan sekeliling.

Kita takut untuk terima kesusahan, kesilapan dan kekurangan.

Bila tidak cukup itu dan ini, maka jadilah manusia tidak senang.

Misalnya, jadi bila terlampau kaya sangat dengan harta sampai hati tidak tenteram.

Terpaksa fikir bagaimana hendak jadi lagi kaya, bagaimana hendak fikir cara elak dari orang lain ambil kesempatan dari kekayaan kita dan bagaimana hendak jaga standard, kedudukan dan taraf. Padahal banyak benda lain boleh difikirkan lagi malah boleh beri manafaat.

Jangan ambil mudah ungkapan "Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian". Silap haribulan "bersenang-senang pendahuluan, berhancur-hancur penghabisan"......





1 comment:

Saya Orang Natoi said...

Senang pun ujian susah pun ujian. yang paling penting pengajaran yang kita dapat disebalik kesenangan dan kesusahan.Allah bg kita senang ni ada 2 sebab. 1 sebab dia sayangkan kita.2 sebab dia tak mau dengan kita so dia bg kita senang dan alpa dengan dunia.