Friday, July 8, 2011

Bila Mambang Tanah Jumpa Jin Pakai Toncit Jadinya Huruf M.....


Jangan terkejut kalau tiba-tiba masuk blog aku dan nampak design macam ini. Akhirnya dapat juga aku belajar cara merekabentuk khat kufi murabba. Alhamdulillah. Masih dalam percubaan. Perkataan pertama yang aku reka adalah Berita Dari Rantau. Ini bersempena dengan blog. Aku cuba cari header baru untuk blog aku ini. Tiba-tiba timbul idea menggunakan jenis khat ini.

Di sini aku selitkan tentang kawan aku seorang ini. Cukuplah aku namakan dia sebagai Tulang. Nampak ranggi pada luaran tapi minat tulisan Khat mamat ini. Habis setiap nama kawan dia ditulis dengan tulisan khat. Pergi rumah sewa depa, bertempek di dinding kertas yang ditulis dengan khat. Kredit untuk dia. Mahu kenal ini kawan, boleh selak masuk dalam blog dia - GULA GULI.

Alhamdulillah, sampai hari ini aku masih mengenal huruf-huruf jawi. Biarpun tidak selancar dahulu, sekurang-kurangnya bila baca tulisan jawi aku faham apa yang ditulis. Ini kekuatan orang Melayu sebenarnya. Patutnya dipertingkatkan lagi penggunaan tulisan jawi di merata tempat.

Tetapi ada orang agak skeptikal dengan tulisan Jawi. Yang sedih lagi kecewa terutamanya bangsa kita sendiri kutuk penggunaan tulisan Jawi di papan tanda atau billboard seperti yang kita boleh di negeri Terengganu dan Kelantan. Ada yang kata ketinggalan zaman. Sepatutnya kita patut rasa bersyukur dan beruntung bahawa orang Melayu Islam ada kemajuan dan peradabannya sendiri. Biarpun asal daripada huruf Arab, kewujudan Jawi sudah bagi manafaat sendiri kepada masyarakat tempatan. Ini menunjukkan kepentingan menuntut ilmu. Orang dahulu amat inovatif dengan mengadaptasi huruf-huruf ini dengan pertuturan orang tempatan. Apabila sudah mengenali huruf-huruf ini, sudah pasti memudahkan orang kita membaca dan mempelajari isi Al-Quran.

Aku di sini menggalakkan dan menggalakkan kita belajar membaca dan menulis jawi. Sekurang-kurangnya bila suatu hari nanti orang bertanya tentang tulisan Jawi, dapat kita sampaikan apa yang ditulis kepada orang lain.

Seperkara lagi, kalau mahu perkasakan penggunaan Jawi elok sangat dijadikan syarat untuk menjadi seorang wakil rakyat. Tidak kira apa parti samada UMNO, Pas atau PKR, para yang ahli politik yang berketurunan Melayu serta beragama Islam mesti tahu membaca dan menulis Jawi. Bukankah Kepimpinan Melalui Tauladan? Kalau mereka tahu baca dan tulis, semestinya benda ini boleh jadikan contoh kepada pengikut masing-masing bahawasanya inilah sebenarnya kelebihan orang Melayu berbanding bangsa lain.

Jika orang India boleh baca menggunakan tulisan Tamil atau Hindi mahupun orang Cina bangga dengan kaligrafinya, tidak mustahil bagi orang Melayu untuk menghargai kewujudan tulisan Jawi sebagai wadah dan medium untuk kemajuan serta pembangunan bangsa.

Ambillah iktibar dari sedutan Filem Bujang Lapok, inginkah kita melihatnya perkara ini pada masa hadapan?


2 comments:

SapixJauhari said...

camne kau buat header tulisan khat tu???ada software ke??ajar aku sket...

Baijat said...

Tulang: Aku buat header guna grid saja. Xde software yang spesial. Samada pakai AutoCAD atau SketchUp