Friday, July 15, 2011

Siapa tiru siapa?

Siapa tiru siapa?

atau

Aku tak tahu nak kata siapa tiru siapa...

Aku seorang yang berkerja dalam bidang grafik dan rekabentuk secara langsung.

Bila timbul benda macam ni...

Teringat babak cerita Tiga Abdul :

Eh di sana... bapak di sana tu penyamun, abang2 di sini tu penyangak, dah kena dah si penyamun jual si penyangak!

Kalaulah aku seorang juri yang tiada hati perut, mungkin aku akan tolak kedua-kedua idea ini walaupun secara kebetulan.....

Kalau aku seorang yang berperikemanusiaan, aku akan pakai 'prinsip first come first serve'....

Kalau aku seorang yang cerewet, idealist dan rasional, aku akan ambil idea mana yang kuat dari segi konsep, makna dan mesej yang disampaikan....

Memang benar orang cakap, seni itu subjektif dan pelbagai cabang dari segi pemahaman dan makna....

Kreativiti amat penting supaya tidak nampak sangat ciplak menciplak antara satu sama lain....

Kadang apa yang kita faham tidak semestinya orang lain faham......

Janganlah ajar diri meniru, ajarlah diri untuk belajar......

Nak tahu lagi?

Buka website


1 comment:

pali7x said...

well, apparently they've just hired a lazy designer or they're both were the same thug.

no shit.