Thursday, July 21, 2011

Tiada yang bakar, masak tempoyak pun layan.....

Banyak hari aku peram gambar masa pergi ke Temerloh. Baru hari ini ada kesempatan hendak tulis pasal makan angin di sana. Walaupun tempoh ke sana agak singkat, tapi rasanya cukup setakat ini untuk melancong ke luar Lembah Klang. Biarlah dekat-dekat dulu. Tambahan pula, puasa dan raya makin dekat. Jadi kena jaga duit belanja dulu.

Mercu tanda TEMERLOH dari Kampung Seberang Temerloh

Aku pergi Ahad lepas. Lepas beberapa kali tangguh, alhamdulillah dapat juga aku ke sana. Ada orang yang mengajak aku berkunjung ke Temerloh. Tapi sayang, pukul 2 lebih baru sampai sana.
Kalau pergi awal, boleh juga jalan-jalan di Pasar@Pekan Sehari. Orang sana cakap antara pasar minggu terpanjang di negeri Pahang.

Sampai di sana, tidak sah kalau tidak mencari hidangan ikan patin. Sudah sinonim dengan Temerloh. Aku teringin makan ikan patin bakar. Banyak kali sudah rasa makan tempoyak ikan patin. Jadi hendak tukar selera. Malangnya tiada rezeki aku kali ini. Maka, aku ambil masak tempoyak ikan patin juga sebagai menu hidangan tengahari.

Nasi taruk kuah kari atas, ulam dengan sambal belacan & masak tempoyak ikan patin

Harganya kira berbaloi juga. Semua sekali tidak sampai RM20.oo. Isi yang aku dapat pun agak besar. Sedap di ratah lagi. Kedai yang aku makan agak ramai juga orang yang datang. Hinggakan masak tempoyak masih panas dalam periuk besar.

Besar betul isi ikan patin yang aku pesan. Sampai tidak muat dalam mangkuk

Lepas makan dan minum, kami pergi ronda dekat pesisir sungai Pahang. Teringat cerita kawan aku seorang ini. Dia cakap siapa yang minum dari Sungai Pahang, terus jadi orang situ sampai bila-bila. Tidak tahulah samada lagenda, mitos, kebetulan atau realiti. Apa pun dapat juga aku tengok Sungai Pahang tenang mengalir dari jarak dekat.

Jambatan gantung tidak buka. Seberang sana macam ada tempat makan

Apa yang aku perhatikan infrastruktur pesisir sungai situ kurang diselenggara. Elemen dan komponen yang disediakan agak kondusif tetapi seolah-olah terbiar. Lumpur penuh dalam ruang pejalan kaki. Kecewa betul bila projek ribu riban tidak jaga sebaik mungkin. Sudah jadi pembaziran dan hilang tarikan untuk orang berkunjung ke situ. Jangan tunggu sampai Sultan Pahang menegur baru hendak buat kerja.

Kami lepak-lepak di kawasan situ. Banyak benda juga aku sembang dengan kawan aku ini. Maklumlah berbeza profession, aku dalam bidang senibina dan mereka dari perguruan. Ada input dan output yang boleh dimanafaatkan.

Banyak juga cerita pasal perguruan yang aku dapat dengar dari orang yang berkecimpung secara langsung. Mereka rasakan pengajian selama 5 tahun di IPG@Maktab masih belum cukup lagi untuk mendidik anak bangsa secara menyeluruh. Walaupun mereka dalam jurusan Pendidikan Pra Sekolah, terasa masih ada kelemahan yang perlu diatasi dalam menjamin pendidikan yang baik serta berguna.

Aku pun tidak berapa tahu sangat pasal perguruan cuma yang pasti Pendidikan Pra Sekolah mungkin mempunyai cabaran yang paling besar. Bayangkan kanak-kanak yang dihantar ke sekolah seawal umur 5 tahun dan pelbagai ragam perangainya. Tambah kalau yang jenis hiperaktif. Kalau yang tiada asas pendidikan bermula dari rumah, tugas berat harus dipikul oleh seorang guru.

Selain itu kawan aku juga berkongsi tentang cerita cikgu-cikgu KPLI. Minta maaf sekiranya apa yang aku katakan disini boleh buat anda rasa tercabar atau tersinggung. Kawan-kawan aku cakap, kalau ada 10 orang cikgu lulusan KPLI hanya 1 saja yang boleh pakai. Aku pernah menaip perihal tentang guru-guru jenis ini. Memang terbukti sekali lagi apa yang diperkatakan orang lain selama ini. Yang terkejutnya baru aku tahu, cikgu KPLI belajar 8 bulan tentang pendidikan sahaja sebelum keluar mengajar.

Aku tidak mahu ulas lagi pasal perguruan. Balik kepada cerita pasal makan angin aku. Aku lepak-lepak di situ sampai pukul 5. Malas mahu tunggu lewat senja. Lagipun aku mahu guna jalan biasa untuk balik ke Kuala Lumpur. Sengaja tidak mahu gunakan LPT. Sekurang-kurangnya dapat juga tahu rupa wajah bandar Mentakab dan Pekan Karak.

Sepanjang dalam perjalanan aku pulang ke Kuala Lumpur, aku guna satu laluan yang dikatakan agar mencabar dan berbahaya. Dari Plaza Tol Bentong sehingga ke Batu 8, Jalan Gombak, laluan di situ agak bengkang bengkok. Kira-kira 9km dari Tol Bentong, ada rekreasi kolam air panas. Selain itu, ketika sampai di kawasan Bukit Tinggi, aku sempat jenguk laluan lebuhraya KL-Karak dari atas bukit yang tingginya lebih kurang 500m dari aras bawah. Setelah hampir 2jam setengah perjalanan, akhirnya aku sampai di Greenwood.

Gambar yang sempat aku ambil masa di laluan berbahaya. Jambatan atas adalah Lebuhraya Karak

Di Greenwood, aku singgah solat serta pergi melawat ke rumah sewa lama aku. Tidak sangka dalam setahun aku berpindah, ada benda yang berubah. Lawat rakan sepejabat lama, anak dia pun umur sudah masuk setahun lebih. Tidak sangka cepat masa berlalu.

Akhirnya pukul 11malam aku sampai ke rumah Shah Alam. Seronok dan penat. Habis. Apa-apa pun aku hendak ucapkan terima kasih kepada kawan aku - Cikgu Syida dan Cikgu Farhana atas layanan yang diberikan. Ada masa kita jumpa lagi. Insya Allah......