Saturday, July 2, 2011

Julai yang lalu


Alhamdulillah, Tuhan bagi aku umur panjang lagi. Dapat kaki aku jejak atas bumi Shah Alam. Tenang dan damai. Itulah yang aku dapat cakap. Suasana macam ini, mungkin susah hendak dapat di tempat lain.

Sudah setahun aku tinggal di Shah Alam. Memang aku akui, kos hidup sini lebih mahal sikit berbanding di Kuala Lumpur. Kalau sini ada RM5, cukup-cukup dapat nasi, sayur atau ikan. Kalau KL, mungkin aku masih beruntung dan bernasib baik. Silap2 RM5 boleh dapat dengan air manis sekali. Barangkali baki lima kupang pun boleh dapat.

Tapi penghijrahan aku sebenarnya adalah untuk sambung belajar. Bagi aku bulan tujuh atau Julai agak signifikan dalam hidup aku ini. Tujuh tahun lalu, bermulalah saat aku hidup jauh dari keluarga. Mula babak aku jadi anak rantau. Aku dapat masuk belajar di UiTM Shah Alam. Masa itu orang lain sudah sebulan mendaftar dan belajar. Aku dapat tawaran lepas buat rayuan untuk minta masuk. Kalau tidak salah, bukan aku seorang sahaja. Ada beberapa kawan aku yang daftar lewat. Akhmar, ET, Fit, Wawan, Udenkt, Hanisah, Yan dan Ira. Yang paling pasti adalah siapa yang masuk lewat nombor matrix dia bermula dengan 200468xxxx.

Bulan Julai yang signifikan. Tiga tahun kemudian (2007), aku dapat kerja. Masa aku sudah tekad. Mahu berehat dari belajar. Aku lalui semester akhir diploma dengan penuh dramatik. Kawan diploma aku yang lain masuk belajar, aku masuk pejabat. Jadilah aku sebagai seorang Pembantu Teknikal Landskap. Kecil habis gaji aku masa mula-mula, RM800. Bayangkanlah macamana mahu hidup dengan pendapatan sekecil itu. Pernah sekali aku tunggang bawa dan terlanggar bumper kereta. Tidak pasal-pasal RM300 aku terbang. Duit yang patut jadi belanja raya bukan rezeki aku. Memang perit juga.

Setahun yang lalu, juga memang meninggalkan kenangan dalam hidup aku juga. Terjadi dalam bulan Julai juga. Setelah 3 tahun bekerja, memang dalam perancangan aku mahu sambung belajar. Nampak semuanya lancar tetapi Tuhan mahu uji aku. Mula-mula sekali, aku tidak ditawarkan ke UiTM, sebaliknya dapat tawaran UTM. Masa itu, rasa kecewa habis. Sebabnya dalam lapan-lapan pilihan, UiTM pilihan pertama dan UTM pilihan kelapan. Pelik jugalah sebab yang terakhir itu yang aku dapat. Dari situ, turun naik aku dari Kuala Lumpur ke Shah Alam. Cuti tapi gaji selama 3 hari.

Tidak cukup dengan itu, aku terpaksa ke Skudai gara-gara bantuan pihak UTM Jalan Semarak yang tidak seberapa. Memang betul-betul aku diuji. Naik keretapi tiba-tiba sangkut dekat Labis jam 4 pagi. Masa sangkut, aku ada rasa give up. Bayangkan 8 jam menunggu tren ke Johor Bahru. Sudahlah terbuang masa di Stesen Labis hampir 4jam.

Inilah Stesen Labis. Bayangkan jam pukul 4 pagi kalau sangkut di sini....

Akhirnya keretapi dapat bertolak dari Stesen Kluang jam 12.oo tengahari. Jam 2.oo petang 29hb Jun 2010, baru sampai stesen Johor Bahru setelah masa terbuang hampir 14jam gara-gara masalah keretapi.

Aku pergi ke Skudai bukan suka-suka. Tapi kerana hanya sekeping surat pengesahan penolakan tawaran ke UTM. Bukan aku tidak mahu ke UTM tapi banyak benda aku perlu ambilkira. Kalau aku kena pindah, barang-barang rumah mahu letak di mana? Kemudian dengan kewangan yang tidak mencukupi, sudah pasti aku tidak mampu tanggung kos semasa belajar di UTM.

Selesai urusan rayuan dibuat, aku serah bulat-bulat. Aku sudah berusaha sebaik mungkin. Maka aku masuk pejabat balik. Bos naik angin dengan aku. Marah pasal aku ambil cuti emergency tiga hari berterusan. Panas telinga jawabnya.

Masa itu aku ada fikir perancangan lain. Aku cadang mahu berhijrah ke selatan tanahair. Mahu cuba rasa hidup disana.

Pada satu malam pada hari Khamis (1 Julai 2010) di pejabat, tinggal aku dengan kawan pejabat. Dengan jiwa hati tidak stabil, kena buat overtime. Sambil-sambil sedang buat printing, tiba-tiba gatal tangan masuk website UPU. Mahu check result. Alhamdulillah, menjerit aku seorang diri. Aku gembira ditawarkan tempat ke UiTM. Memang semua orang aku mesej malam tu. Seronok habis malam itu.

Keesokan hari Jumaat, jadilah hari terakhir aku bekerja di RPLC. Kalau siapa yang pernah kerja situ, faham-faham sajalah. There is no happy ending at the beginning, so do I. Di'psycho'nya aku pasal mahu saman aku gara-gara tindakan yang aku buat - cuti kecemasan dan resignation. Tapi aku buat keras hati dan pekak telinga pasal sudah jadi lumrah bila staff mahu cabut. Aku serah surat letak jawatan aku.

Ada sebab aku tidak mahu beritahu bos aku. Aku tidak mahu dia masuk campur segala urusan peribadi aku. Memang mulut senang cakap tapi perbuatan dia kekadang tidak boleh orang terima.

Maka, pada 2 Julai 2010, itulah hari terakhir bekerja secara professional setelah tiga tahun menjadi Pembantu Arkitek Landskap.

Secara senyap tanpa pemberitahuan dalam Facebook, aku datang rumah Ali, Akmal, Khairil, Chak dan Lo di komersial Seksyen 7. Depa pun tidak sangka aku sambung masuk belajar di UiTM. Aku tumpang rumah depa sebelum pergi masuk mendaftar pada pagi 3 Julai 2010 hari Sabtu. Masa hari mendaftar, aku pergi bersama Aiman, Faridrul dengan Mazawarni.

Akhirnya setahun sudah berlalu. Semoga aku dapat berjumpa Julai yang akan datang. InsyaAllah. Tidak aku sangka kebanyakan bulan Julai yang aku rasai penuh debaran dan cerita.





1 comment:

pali7x said...

be strong jat :) skali skala mai lepak rumah aku