Tuesday, March 8, 2011

Terengganu


Empat hari di luar Shah Alam, dan makan angin di Terengganu. Memang menyeronokkan. Sudah lama aku tidak merasa percutian sebegini. Kalau dulu outstation pun semuanya atas urusan kerja. Bawa report tebal naik bas, pusing ronda dalam bandar sebentar kemudian cabut balik ke KL bila sudah hantar ke pejabat yang ingin dituju. Kerap juga aku ke Terengganu tapi kali ini lebih menarik dan menyeronokkan.

Tempat yang kami lawati agak menarik juga. Misalnya Terra Puri, Muzium Negeri, Pura Tanjung Sabtu dan Taman Tamadun Islam. Mungkin inilah peluang yang sebaiknya untuk melihat secara dekat apa yang ada disebaliknya. Kerana sesetengah tempat yang dilawati adalah kawasan persendirian dan tidak mampu untuk orang macam aku menikmati keindahannya pasal harga yang amat berpatutan.

Secara kasarnya, identiti dan budaya negeri Terengganu memang terserlah dan kuat. Sebut sahaja pasal Terengganu, pasti boleh terbayang keropok lekor, ikan, sotong CT, songket, bumbung tebar layar, laut, perahu dan macam-macam lagi yang boleh disenaraikan. Perkara-perkara sebegini perlu dipelihara sebaik mungkin. Walaupun perlunya pembangunan, seharusnya keseimbangan dan kemampanan harus diambilkira supaya dapat identiti yang ada sekarang tidak di telan arus kemodenan.

Mahu cerita pasal makan angin memang tidak akan habis. Bukalah Facebook aku. Banyak gambar sudah di'upload'. Semoga satu hari nanti, kenangan dan pengalaman di sana menjadi memori terindah. Kerana apa yang ada pada waktu sekarang tidak mungkin akan sama pada 10 tahun akan datang.


1 comment:

Mohammad Al-Aiman said...

next tour kedah/perlis
amacam?