Wednesday, March 9, 2011

Alahai.....


Pagi buta macam sekarang, otak aku rasa masih segar lagi walaupun badan aku cakap mahu tidur. Lepas tengok Liga Juara-Juara, lepas ini aku akan mengikuti perkembangan pasukan Barcelona pula. Barcelona merupakan pasukan yang aku minati selepas Arsenal. Faktor yang aku suka pasukan Barcelona sebab dahulu adanya Thierry Henry dan Ronaldinho. Kemudian munculnya Lionel Messi, minat aku pada Barcelona tidak setakat itu sahaja.

Tapi kekalahan Arsenal pada pagi ini, agak mengecewakan aku. Walaupun permainan di kuasai oleh Barca, aku lihat si Almunia menunjukkan prestasinya yang agak baik. Banyak cubaan di setiap penjuru dapat dikekang dengan kemas. Yang menjadi masalah sekarang adalah barisan pertahanan yang agak lemah dan masih kurang pengalaman. Aku lihat Koscielny (betul ke aku eja namanya?) adalah lubuk untuk para pemain lawan membolosi dengan mudah ke gawang gol.

Selain itu, di sayap pertahanan kiri aku rasakan itu kawasan yang agak longgar. Kerana kebanyakan pemain bertumpu di hadapan kotak penalti, kekadang ramai yang tidak sedar ada ruang untuk serangnya. Akibatnya mudah bagi Barca untuk membawa sehingga ke hadapan gawang gol.

Permainan di tengah padang tidak menjadi pada perlawanan ini. Memang benar, terdapat counter attack yang dilakukan tetapi sayangnya tiada penghabisan yang menarik. Di sini kredit harus diberikan kepada Samir Nasri yang banyak kali peluang menyerang dari bahagian sayap kanan. Berbanding Rosicky, kehadiran sebagai pengganti Theo Walcott tidak memberi impak kepada pasukan. Pendek kata tidak berfungsi. Begitu juga dengan Fabergas yang tidak menjadi penghubung yang baik antara pertahanan dan serangan. Mungkin disebabkan baru pulih dari kecederaan, maka sedikit sebanyak rentak permainannya agak terjejas.

Pada mulanya aku rasa seronok bila Van Persie dapat diturunkan pada pagi ini. Tapi malangnya tuah tidak menyebelahi dirinya. Beliau cuba bekerja keras untuk mencari peluang. Bertindak sebagai penyerang tunggal amat sukar untuk menyempurnakan gol. Malang untuk dirinya kerana dikenakan kad merah gara-gara menyepak selepas wisel offside ditiup. Perbuatan tidak sengaja bukan salah V.Persie. Bunyi riuh Nou Camp menenggelamkan tiupan pengadil.

Kini, perjuangan Arsenal hanyalah perebutan takhta BPL serta piala FA. Arsene Wenger harus berbuat sesuatu untuk mengakhiri kemarau ini. Memang bagus jika ingin menggunakan produk sendiri (akademi) untuk membentuk sebuah pasukan yang mantap. Seharusnya Wenger harus memperkuatkan jentera pertahanan dan serangan dengan membeli pemain-pemain yang terbaik supaya Arsenal tidak ketandusan pengganti dalam menghadapi sesuatu perlawanan yang besar dan penting.

Inilah pendapat orang luar macam aku dalam permainan bola sepak.

1 comment:

Mohammad Al-Aiman said...

salah info tu bang
messi da ader tk barca since umur 12 taun lg
jadi dier dulu baru ronaldinho n henry

utk info lg
semalam barca attempt on gol adalah 18 dan arsenal adalah kosong
ni lah dinamakan xreti main bola
keje nk defend tp xnk attack

sekian
haha
=D