Monday, March 14, 2011

Seragam Biru.....




Dulu masa diploma, hendak cakap aktif tidak, pasif pun tidak. Aku pernah menyertai Kor SUKSIS. Kami merupakan pasukan @ siri ke 2 yang ditubuhkan pada tahun 2004. Macam-macam cerita ada sepanjang penyertaan aku ke pasukan ini.

Tapi bila aku keluar kerja, cadang-cadang mahu sertai pasukan sukarelawan polis. Bertanyalah orang sana sini cara hendak menyertai. Tapi, tidak menjadi. Mungkin niat aku hendak 'berehat' dari bidang ini Tuhan makbulkan. Aku sendiri cakap yang mahu berehat seterusnya beri penumpuan terhadap bidang senibina landskap. Bagi aku biarlah orang lain yang lebih sesuai, berkarisma serta bertanggungjawab untuk menyarung seragam biru ini.

Kadang-kadang, tumpang seronok melihat kawan-kawan lain menyarung seragam tidak kira polis dan tentera. Aku anggap inilah pengorbanan yang mereka lakukan untuk mempertahankan negara dari musuh durjana. Hanya Tuhan sahaja yang dapat membalas segala perbuatan yang mereka lakukan.

Ada rakan sepasukan pernah mengajak menyertai semula pasukan ini. Tapi aku rasa mungkin sudah tidak layak untuk memimpin. Zaman aku mungkin sudah berlalu. Ada orang lebih layak untuk menjadi penasihat serta pembimbing pada pelapis akan datang.

Sebolehnya, aku ingin cuba lakukan sesuatu yang lain pula. Mana tahu, ada benda dapat dikongsi pada suatu masa nanti.

No comments: