Wednesday, March 16, 2011

Berasap

Banyak hari aku tidak turun padang. Akhirnya dapat juga keluar peluh kaw-kaw malam ini. Hendak main waktu petang, cuaca tidak mengizinkan. Hujan lebat beserta kilat sabung menyabung membasahi bumi Shah Alam selama dua petang berturut-turut. Semalam cuaca agak buruk. Banyak ranting dahan pokok patah jatuh ke tanah. Harap-harap tiada yang menghempap kereta dan orang.

Kalau ikutkan, pukul satu sebentar lagi patutnya kena bermain lagi. Memandangkan perut aku sudah terisi, terpaksa lupakan saja untuk bermain. Penat dan berasap. Walau tidak menjadi penjaga gol, bermain sebagai pertahanan sudah cukup untuk membuatkan aku penat. Kalau boleh, aku tidak mahu 'overtrain'. Nanti yang tanggung sakit diri sendiri. Memang seronok kalau bersukan. Tapi kalau terlampau suka, akhirnya membawa duka. Jadi, haruslah kita beringat dan berwaspada. Demi kesihatan yang baik, janganlah kita cari penyakit tidak tentu pasal.

Tapi yang menjejaskan mood dan semangat kami adalah larangan memakai but 'berpaku' di padang. Tidak tahulah kepada siapa ingin aku persalahkan - kami atau PBT? Kami sebolehnya mencari lokasi yang sesuai untuk bersukan pada waktu malam. Cuma hanya padang terbuka di hadapan Masjid Negeri merupakan tempat yang ada untuk kami bermain. Menyewa di gelanggang? Cukuplah seminggu sekali untuk menyewanya.

Sebenarnya apa yang cuba utarakan perkara di atas adalah isu yang lama dan tidak pernah surut. Kekurangan kawasan rekreasi, lapang dan hijau. Kekadang rasa kecewa memang ada dengan PBT. Seolah-olah mereka cakap macam tin kosong. Aku tidak berniat menyalahkan semua pihak tapi cuba untuk biar sesetengah pihak seperti decision maker dan policy maker supaya buka mata, pasang telinga. Jangan memikirkan pembangunan lain lebih penting maka penyediaan tempat lapang untuk pengguna bersukan dan rekreasi diabaikan. Jangan kerana wujudnya gelanggang futsal yang tumbuh seperti cendawan lepas hujan dijadikan alasan untuk lari dari menyediakan keperluan kemudahan padang permainan yang secukupnya. Ini kerana ada yang tidak mampu menyewa gelanggang setiap hari serta ada juga yang suka melakukan aktiviti di kawasan yang terbuka.

Mahu cerita pasal padang memang tidak habis sampai ke subuh nanti. Nanti ada masa aku mahu luahkan kisah padang ini. Aku sudah penat dan mengantuk.


No comments: