Wednesday, February 4, 2009

ALLEYCATS....


  • Aku tidak tahu bila aku mula minat dengar lagu Alleycats. Mungkin sejak sekolah menengah. Itupun, lagu Hingga Akhir Nanti.

  • Aku mula mengenali kumpulan Alleycats sejak sekolah rendah. Dulu, kat TV1 selalu mainkan video klip lagu 'Berita Dari Rantau'. Bila aku tengok video klip terbayang pantai yang dulu indah permai kini kawasan paya bakau.

  • Kisah minat aku kepada Alleycats bermula selepas SPM bila pada satu hari aku geledah tool kit kereta Kancil abah aku (sekarang jadi kereta aku). Aku terjumpa kaset Alleycats - Kuching (1981).

  • Sejak terjumpa kaset tersebut, berulang-ulang kali aku mainkan bersama radio yang aku dihadiahkan semasa bekerja di KFC.

  • Bila aku masuk UiTM, kaset Alleycats bersama radio aku menjadi teman kesunyian aku bila di studio.

  • Teringat kaset tu sentiasa ada dalam tool box studio aku.

  • Aku tidak pasti samada kaset masih ada lagi atau tidak. Maklumlah barang antik.

  • Maklumlah mungkin kaset tu kepunyaan abah aku.

  • Tapi aku sekarang sudah mempunyai koleksi mp3 lagu Alleycats. Kalau tidak silap, hampir 50 buah lagu.

  • Minat betul aku dengan Alleycats.

  • Kalau pergi karaoke pun, lagu Alleycats akan jadi lagu wajib untuk aku nyanyikan.

  • Kekadang ada orang tanya kepada aku - mengapa minat kumpulan Alleycats?

  • Senang sahaja aku cakap - liriknya senang difahami kerana ringkas, music arrangement sesuai dengan lagunya dan trademark mereka sendiri.

  • Alunan suara, gaya rambut Afro David dan Loga Arumugam serta 'Terima Kasih' telah menjadi suatu identiti yang berjaya.

  • Tidak aku sangka, mereka sudah berada di persada seni tempatan lebih 4 dekad.

  • Mereka antara artis berkumpulan bukan Melayu yang berjaya menambat hati pendengar lagu berbahasa Melayu.

  • Bagi aku, mereka sesuai menjadi ikon muzik Malaysia yang sebenar.

  • Semoga mereka dapat terus menghiburkan aku dengan alunan lagu yang menyentuh perasaan jiwa aku.

  • Terima Kaseeeeey......

2 comments:

AkubukanSofiaJane said...

Ko memang jiwa la Jat.
Aku suka.
Aku bukan suka ko, suka Alleycat. (nanti Nani mrh aku)
Aku paling suka lagu Kerana.
Dan Jika Kau Bercinta Lagi.
Banyak isi dlm lagu tu.

Nanti ko pos lagi psl lagu2 lama.
Boleh berborak pnjg.
Heee.

Baijat said...

Boleh. Kalau ada kisah dan lagu, aku ceritakan.