Wednesday, February 16, 2011

Makan secara berhemah

Tidak sia-sia mereka mengosongkan perut sejak siang

Tarikh: 13 Feb 2011
Lokasi: Sungai Way
Jam: 8.00mlm - 11.00mlm

Kalau ikutkan, sudah lama aku tidak makan steamboat ala celup-celup. Kali terakhir makan pun, hampir 2 tahun lalu di Restoran Nelayan, Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur bersama Aboy, Aur, Mimi, Ika dan Fadh. Kalau hendak teringin makan pun aku pergi cari yang sudah cucuk ala Yong Tau Foo. Mula-mula aku tidak mahu pergi pasal selesaikan kerja ArcGIS yang agak 'kuchalana'. Tetapi setelah diajak si Aiman setelah semua kempunan mahu makan cendol, akhirnya terpaksa ikut juga mereka pergi ke Sungai Way.

Dalam perjalanan, memang hujan turun lebat. Sampai saja depan restoran, memang tidak tahu mahu cakap apa. Ramai orang datang. Siap kena tunggu giliran. Sementara tunggu giliran kami, sempatlah aku pusing kawasan situ. Sunyi dan kurang selamat walaupun ada McD dan Domino's Pizza. Senang cakap, berisiko tinggi untuk berlakunya jenayah. Sudah habis ronda, terus naik atas.

Kedai restoran ini memang boleh aku anggap Satu Malaysia. Melayu, Cina dan India semua datang makan sini. Mahu makan macam-macam memang ada. Dari seafood sampai ayam sayur semua disajikan. Yang paling mantap adalah Ayam Perap Kicap (aku tidak tahu nama special). Mantap. Kalah ayam untuk masakan Nasi Ayam.

Tapi kali ini punya makan, aku sudah pesan untuk Makan Secara Berhemah. Jangan tamak dan jangan gelojoh. Sebab aku teringat dulu masa makan di Restoran Nelayan. Ambil banyak-banyak dan penghabisannya aku yang kena. Jadi, aku ambil yang mahu dirasa dahulu.

Selesai makan, terus ke kaunter untuk bayar. RM138.00. Maknanya lebih kurang RM25.00 seorang. Boleh tahanlah. Lagipun aku tidak kisah sebab yang belanjanya adalah Along dan Aiman. Apa-apa pun, terima kasih sebab belanja aku makan.

Ayam kicap yang menjilat jari

Pilihan banyak tapi jangan tamak...

dan layankan saja telatah mereka ini......

Oh yeah.....

No comments: