Wednesday, January 28, 2009

Jalan - Jalan di Jakarta, Bogor dan Bandung (2)

- Dari Jakarta, selepas offboard di Soekarno Hatta Airport dengan tanpa hentinya terus ke Bogor.

- Bumi Jakarta dibasahi dengan sirami hujan. Terasa nyaman sekali. Nyata tiada beda antara negara kita dengan jiran kita.

- Menurut pak Azwanto (tourist guide), kebiasaannya sekiranya di Jakarta turun hujan, maka di Bogor sebaliknya pada masa yang sama.

- Jarak perjalanan dari Jakarta ke Bogor sejauh 60km.

- Andaian aku jaraknya sama seperti Kuala Lumpur ke Pelabuhan Klang. Tapi aku terasa jarak perjalanan lebih jauh dari asal. Seperti dari KL ke Tanjung Malim.

- Sayangnya tidak banyak gambar dapat diambil dek hujan. Ditambah pula keletihan menemani kami sepanjang perjalanan ke sana.

- Biarpun dihubungi dengan sebatang lebuhraya, ia tidak sesempurna di Malaysia.

- Di sana, banyak model import kenderaan yang sama di Malaysia. Cuma bezanya namanya sahaja. Contohnya, kalau di Malaysia terkenal dengan Toyota Avanza tetapi di sana terkenal dengan Toyota Kijang.


- Tapi sayangnya, kereta nasional sukar sekali untuk dilihat diatas jalanraya sana. Biarpun hanya berjiran. Katanya, harganya tinggi berbanding model lain. Patutlah pihak Pakatan Rakyat menggunakan model Toyota sebagai kenderaan rasmi negeri.

- Sampai di sana, terus kami ke Kebun Raya Bogor (sama seperti Penang Botanical Gardens atau Taman Tasik Perdana Kuala Lumpur. Yang menariknya, dalam kawasan Kebun Raya Bogor, banyak rusa bebas berkeliaran di halaman Istana Presiden (Summer Palace).

- Pada asalnya, Kota Bogor adalah bawah jajahan British sebelum diambil alih Belanda. Maka, tidak hairanlah rekabentuk taman serta senibina yang terdapat dalam kawasan Kebun Raya ini mempunyai ciri - ciri pengaruh kolonial.


- Selepas bersiar dan mengambil gambar di Kebun Raya Bogor, pada asalnya ingin menunaikan solat Jumaat di dalam Bogor. Tetapi memandangkan semua dalam keadaan tidak memuaskan maka ditukarkan kepada niat solat Jama'.

- Kami meneruskan perjalanan ke rumah makan (restoran) yang terletak kira-kira 15km dari Bogor. Lokasinya berdekatan dengan Puncak.

- Kami makan di Waroeng Gumati. Rumah makan ini menyajikan masakan Sunda.


- Antara set yang patut di cuba, Nasi Timbel.

- Nasi Timbel disajikan dengan dibalut dengan daun pisang. Kuahnya asam pedas berbeza dengan asam pedas di Malaysia. Asam pedasnya berisi kangkung, kacang-kacang serta jagung.

- Sayangnya, kuahnya tidak membuka selera aku. Kerana aku lebih suka makanan yang berkuah.


- Tapi yang menariknya sejenis minuman 'Bandrek Kelapa'. Ada isi kelapa, campuran halia serta madu. Baik untuk memanaskan badan.

- Setelah selesai makan tengahari, kami pergi ke destinasi seterusnya, Tajur.

- Tajur di sini terkenal dengan F.O. (factory outlet) terutama barangan berasas kulit. Jangan terkejut andainya barangan kulit di sana lebih murah berbanding di KL.

- Di atas kemurahan itu, aku membeli sebuah beg sandang yang berharga kira-kira Rp75000 = RM24.00. Kalau di Chow Kit atau Danau Kota pun, harganya lebih kurang RM38 - RM40.

- Setelah habis singgah di Tajur, kami masuk semula ke Kota Bogor. Sepanjang perjalanan yang pendek jaraknya tapi memakan masa, banyak perkara dapat aku lihat.

- Bangunan di tepi lurah, warung makan, full face helmet, helmet kecil dan cewek2 Sunda yang putih cerah kulitnya - membuatkan Kota Bogor tidak pernah sepi dengan kesibukan warganya yang mencari rezeki.

- Setelah itu, kami singgah sebentar di wet market yang terletak Kota Bogor. Begitu sibuknya dengan deretan peniaga, penjual jalanan, bunyi bising kenderaan yang melalui kawasan itu.

- Harga buah - buahan di situ agak murah. Durian, rambutan serta avokado banyak terdapat di situ.


- Persinggahan kami hanya seketika. Kami meneruskan perjalanan pulang ke Jakarta, meninggalkan kota yang dikenali sebagai 'Kota Seribu Angkotan' atau 'Kota Hujan'.




2 comments:

akhmaremily said...

hahah, ejat aku teringat kesah afni cter kat aku ko hirup kuah roti canai time kat studio! yeaakks!visdo

AkubukanSofiaJane said...

ma. ko saje nak teringt kenangn lama...jat, rindu masa bersama ko dan nani di studio..hehe..hang g indon tak bwk nani ka...aku pon xbwk:P