Monday, April 26, 2010

Adamaya Vs Bila Musang Berjanggut

Kira awal juga petang ini aku balik rumah. Menengokkan mesin basuh kosong, cepat-cepat longgokkan baju seluar ke dalam. Tapi entah macamana pula sambil aku menunggu, tiba-tiba terus mencangkuk depan TV. Mungkin pasal kawan serumah terbongkang, itu yang aku tumpang tengok sekali.



Kalau ikutkan, aku sudah terlepas berbelas episod. Maklumlah, kekadang balik lewat kekadang terus masuk bilik. Tapi hari ini punya episod memang bagi idea untuk aku taip dalam blog.

Walaupun cuma lakonan, seolah-olah perkara itu memang terjadi. Bila si Maya meninggalkan Adam dan anaknya, aku rasa macam Adam itu tidak ambil kisah sangat. Kesabaran Adam menghadapi kerenah Maya buatkan dia layak menerima anugerah 'Suami Mithali'. Bila Maya tinggalkan suaminya pun aku rasa Adam cuba bagi Maya peluang menenangkan fikiran dek kerenah urusan hal rumahtangga. Sifat 'protective' Adam yang agak moderate ketika si Dani datang mencari Maya di rumahnya menunjukkan kebertanggungjawaban si suami terhadap isteri biarpun seolah-olah bertepuk sebelah tangan.

Realitinya, kejadian macam ini selalu terjadi dalam kehidupan kita. Ada suatu ketika dulu, rakan sepejabat pernah bercerita pasal si suami ditinggalkan si isteri. Melarat juga sampai jatuh sakit. Malahan, yang lagi teruknya ada yang sanggup tinggalkan anak-anak sekali. Bila tinggalkan anak, jawabnya si bapalah yang kena menjaganya. Ditambah pula kemiskinan yang menghimpit keluarga. Kalau sudah terjadi macam itu, bagaimana hendak si suami mencari rezeki sedang anak-anak ditinggalkan tanpa jagaan. Kesian aku rasa bila baca berita pasal perkara itu. Kerana ingin kesenangan, sanggup ikut rakan-rakan dan abaikan keluarga. Aku berdoa agar dijauhi segala perkara macam ini bila sudah berkahwin nanti.

Aku sambung menonton TV lepas tengok berita. Sambil menyidai kain yang aku sudah basuh, terpasanglah pula cerita Bila Musang Berjanggut.



Diinspirasikan dari filem Musang Berjanggut arahan Tan Sri P.Ramlee, cerita ini mengingatkan tentang kesetiaan isteri kepada suami. Biarpun jauh di mata, isteri tidak pernah berlaku curang.

Tapi setakat ini, jarang aku dengar sangat pasal si isteri main kayu tiga. Yang selalu sampai di telinga dan mata aku, cerita sang isteri simpan anak ikan. Baru-baru ini pun aku ada dengar yang kahwin anak satu pun gedik nakal mengalahkan anak dara padahal suami baik budi orangnya.

Di sini, sekali lagi aku berdoa seandainya berkahwin suatu hari nanti, biarlah suri peneman hidup aku itu pandai jaga diri, keluarga, maruah dan kehormatan. Janganlah kesenangan hidup diabaikan segala sumpah janji yang diikat dan dimeterai. Biarlah pepatah 'U jump, I jump' bukan hanya omong kosong semata-mata.

2 comments:

adorable.gal said...

betul2..ika sokong..hehe..best sgt cte nih..realiti kehidupan yang jd skg..rite?

Mohammad Al-Aiman said...

adoiyai
ang pon terpengaruh jgk ngan cita cita mcmnie?
mmg akan ddk jer la ang dpn tivi tu nnt smpai abis episod
hahaa
=D