Tuesday, December 23, 2008

Agong's Cup Championship

From Sukandaily.com

KEDAH JUARA PIALA AGONG 2008

ALOR SETAR – Pasukan Kedah menutup tirai Kejohanan Ragbi Piala AGONG dengan kemenangan setelah menewaskan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dengan kejayaan tipis (23-22) di Stadium Sultan Abdul Halim Jalan Suka Menanti Alor Setar Kedah.

Pasukan ATM yang pada suatu ketika mendahului Kedah 22-20 terpaksa berputih mata apabila pemain sayap Kedah, Mohd Fairuz Abdul Rahman berjaya mengutip 3 mata melalui tendangan Penalti untuk pasukan 'Jelapang Padi' itu pada minit terakhir perlawanan.

Separuh masa pertama: Kedah terlebih dahulu ketinggalan 15-10. Pemain Lock Kedah, Dineshwaran Krishnan telah melakukan Try pertama buat Kedah seawal minit ke 5’. Tendangan Conversion disempurnakan oleh pemain sayap Kedah, Fairuz Abdul Rahman minit ke 6’. Fairuz sekali lagi menyempurnakan satu tendangan Penalti pada minit 14’. ATM yang menurun pasukan terbaik mereka memulakan saingan melalui Try pada minit ke 7’ hasil gerakan lincah pemain sayap ATM, Redzuan Sharif. Try kedua ATM diperolehi dari tolakan scrum yang positif di kawasan 5 meter Kedah oleh pemain Nombor 8 ATM, Hair Izwan Mohd Romli minit 30’ di samping menambah lima lagi mata melalui satu tendangan Penalti minit 18’ dan Conversion minit 31’.

Separuh masa kedua: Pemain Lock Kedah, Dineshwaran sekali lagi melakukan kejutan setelah berjaya memanfaatkan sepak mula oleh Flyhalf Kedah Mohd Nizard Mohd Nor dan terus merempuh barisan pertahanan ATM dan terus melakukan rebahan Try buat Kedah di minit ke 41’. Kedah berjaya mendapatkan Try ke 3 mereka melalui pemain Outside Center warga Fiji, Gaberelli Naitaka pada minit 65’. Pemain simpanan ATM yang diturunkan dalam separuh masa kedua, Hazuan Mohd Zakeri berjaya melakukan Try ke 3 ATM di minit 68’ dan Mohd Azuwar sekali lagi menyempurnakan tendangan Conversion minit 69’.

Pemain sayap Kedah, Fairuz Abdul Rahman muncul wira Kedah dan pemain terbaik kejohanan Piala AGONG edisi ke 26 setelah berjaya memanfaatkan peluang ke empat Penalti dalam jarak 22 meter sebelum pengadil Khairul Izham Ramli meniup wisel minit 80’ menutup tirai Piala AGONG 2008.

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Haji Abdul Halim Mu’adzam Shah, Sultan Kedah yang diiringi oleh Yang Teramat Mulia Dato’ Seri Tunku Puteri Intan Shafinaz telah berangkat mencemar duli mengalungkan medal kemenangan dan menobatkan Kedah Darul Aman selaku juara baru Piala AGONG 2008.

Perlawanan akhir Piala AGONG Edisi ke 26 di antara Kedah menentang ATM dan PDRM menentang Negeri Sembilan (Plate) merupakan FINAL YANG TERBAIK PERNAH DIMAINKAN oleh pasukan-pasukan gabungan KRM di pentas Piala AGONG. Sukandaily mengucapkan syabas kepada Persatuan Ragbi Kedah serta semua pasukan final Piala AGONG. Pemain-pemain yang berkualiti ini seharusnya diserap segera bagi persiapan pasukan kebangsaan. Semua pasukan telah menunjukkan mutu permainan yang amat bermutu tinggi. (Layari galeri fotografi Sukandaily)

Kategori Cup : Kedah tewaskan ATM (23-22)

Kategori Plate: PDRM tewaskan Negeri Sembilan (11-10)

No comments: