Wednesday, December 7, 2011

Konsep jaring sosial

Sudah lama aku tidak berblogging. Alhamdulillah, Tuhan masih bagi peluang menaip. Tiba-tiba aku ada idea untuk bermadah pagi pagi buta ini. Sesiapa yang terasa bila membaca ini, jangan marah aku pasal benda ini. Gunakan hak untuk berfikir dan bertindak sebaik mungkin. Kerana apa yang aku panjangkan di sini bukan niat untuk melebarkan di realiti sebenar. Apa yang aku nak luahkan adalah konsep  pasal jaringan sosial atau social network pada perspektif aku.

Secara asasnya aku deactivate Facebook. Alasan berbuat demikian adalah macam-macam. Hanya mereka yang betul-betul sahaja mengenali mengetahuinya. Aku beralih arah menggunakan Twitter untuk berhubung dan mengetahui sesuatu yang aku minat. Masa aku sertai, hanya segelintir sahaja yang menggunakan aplikasi ini.

Terima kasih kepada teknologi dan peredaran masa. Semakin ramai yang mula membuka akaun Twitter dan memohon jadi follower aku. Aku benarkan. Tapi sebahagiannya aku memang tidak mengikuti mereka. Tidak menjadi permasalahan sekiranya tidak berkawan dalam secara maya. Jadi kemusykilan, adakah aku yang tidak faham atau merekakah yang kurang jelas dengan konsep pasal jaringan social network. 

Aku secara terang-terangan pernah ikut satu akaun twitter seorang minah yang agak popular. Tapi bila timeline  aku penuh dengan tweet dia, terus unfollow . Jadi sejak dari hari itu aku berpegang konsep tak-suka-boleh-tinggal. Masing-masing ada hak untuk menggunakan ruangan yang ada untuk berekspresi dan berkata-kata.

Pagi buta ini, memang aku gila sikit kononnya. Lagu-lagu yang aku dengar, liriknya di'tweet'kan. Penuh panjang berjela kira timeline. Maka, mulalah ada yang kurang senang atas kebanjiran TL benda macam ini. Untuk memecahkan kebuntuan, aku menyatakan sedemikian.


Mungkin ini kali pertama aku terpaksa nyatakan sedemikian atas kebebasan hak masing-masing. Bukan seperti dalam Facebook, boleh tapis postwall sesiapa yang kita tidak suka atau suka. Konsep Twitter berbeza dengan Facebook. 

Mungkin apa yang aku buat pagi ini benda yang lagho, merapu, meraban atau merepek. Aku sedar tapi apa hak anda untuk halang orang sedangkan alternatif lain mengelakkan benda ini. Jadi, kalau sudah jadi 'pengikut' maka suka atau tidak kena terima apa yang dinyatakan. Biarlah beribu kali orang ber'tweet' sekalipun, tidak semestinya kita perlu ambil kisah apa yang dikatakan. 

Secara terus terang, aku tidak kisah kalau kawan aku seperti @miogy, @pali7x dan lain-lain tidak menjadi pengikut atau ber'kawan' secara maya atau online. Mereka ada sebab dan hak untuk menentukannya. Yang lebih penting adalah perhubungan dalam dunia realiti, bersua semuka berbicara dengan jelas lagi nyata. 

Secara berterus terang, biarlah aku ringkaskan.
  • Apabila anda hendak mengikut sesuatu akaun atau jadi follower, maka anda perlu terima apa yang dikatakan
  • Selagi tidak menyalahi undang-undang, mengganggu sensitiviti atau tidak memberi ancaman dalam bentuk penghinaan atau maruah, kita tidak boleh menghalang apa yang dilakukan oleh seseorang. 
  • Apa yang dinyatakan secara online, tidak boleh sebulat bulatnya dibawa ke dunia sebenar. Benda ini sebenarnya lebih parah jika tiada orang yang tahu bezakan antara realiti dan maya.
  • Jika tidak suka apa yang dikatakan atau meluat, hak ada pada diri sendiri untuk tidak mengikuti secara maya. Jangan kerana 'konon-mahu-jaga-hati-kawan', kita jadi kurang cerdik bila membuat keputusan. 

Biarlah orang kata aku terasa, sensitif atau sentap tapi benda yang diceritakan adalah pada prinsip yang betul. 

Senang cerita, keputusan di hujung jari anda. Anda sendiri yang menentukan. 

1 comment:

pali7x said...

secara keseluruhan, aku 80% bersetuju, 10% rasa kurang relevan dan 10% seriously, kadang2 kita kena explain benda yg so simple mcm ni utk org paham ohh there's a social rules. live isn't my twitter, my ass and your twitter, your ass.

this is community where powered by real lives in our society. we just gets more connected, that's all. respect towards each other should be in everyone's fuel.

first of all, it is true kalo nak follow sesuatu account, kena terima what he's going to tweet about. whether its full of crap or not. but orang yg difollow, should keep in mind that sometimes, tak semua benda patut ditweet dan wajar utk ditweet. mcm masuk rumah org, sebagai tetamu dan tuan rumah, masing2 ada limit. takkan tetamu masuk rumah, tuan rumah nak telanjang tetamu kena relax?

second, aku totally agree bab yg dinyatakan secara online TIDAK BOLEH SEBULAT-BULATNYA dibawa ke dunia nyata. takkan hari ni tweet pasal mancis, esok dah ada orang nak simbah petrol. sometimes, more people gets "agressive" bila online sebb ni mcm dunia utk diorg dpt expressive themselves and get people to listen. especially true dgn golongan yg anggap diri diorg #retis, this is the only world where they conquer, the world yg diorg better dari real life. might as well mcm nerd. but, tak bermaksud sesuatu yg diorg mention secara online, can't be use to against them in real life. internet ni bkn game counterstrike, when you get shot, you rambling anything you want. internet ni medium perhubungan, dan seandainya medium perhubungan digunakan utk berhubung sesuatu seperti merancang pergaduhan, membuatkan propaganda, setiap detail perhubungan melalui internet ni boleh dijadikan bahan bukti.

aku pernah dgr some stupid assholer yg ckp apa yg jadi kt online (jenis mulut letak kt tapak kasut) tak boleh dibawak kt dunia nyata. to be honest with, internet ni not run but itself. ada real person with real life behind it. andai kata internet ni generated by bot, aku boleh terima relevannya. tp andai kata dia sendiri yg menaip, yg berfikir demikian tp enggan bertanggungjawab, wau, then we should banned org mcm tu until he's get his mind right.