Tuesday, December 13, 2011

Bangangnya orang yang tak pakai otak

Memang tajuk entri kali ini bunyinya macam kasar sikit tapi itulah hakikat bila tidak belajar ilmu Alam atau Geografi. Yang lagi teruk bila ada GPS atau smartphone tapi tidak manafaatkan penggunaan aplikasi map. Beli mahal mahal ataupun download secara percuma apps sekadar hendak bagi penuh skrin telefon. Kalau macam itu punya perangai, campakkan saja telefon pintar dalam air banjir. Pakai telefon 'chokia' saja kalau beli sekadar untuk berFB, bertwitter atau main Angry Bird.

Aku jadi ada mood hendak menulis berdasarkan trending Twitter petang tadi. SMART Tunnel. Aku baca timeline dan sesetengahnya menyalahkan terowong SMART bila banjir hadapan Perpustakaan Negara, Pusrawi dan IJN. Memang aku rasakan itu antara orang-orang yang ada ilmu tapi tidak gunakannya. Yang teruknya mesti ada kononnya kata itu 'bukan hal aku, kenapa perlu ambil peduli? Janji hidup aku lancar'. Aku rasa itulah manusia yang paling tidak bersyukur dan ambil sedar hikmah kejadian ini.

Elok benar rasanya aku kongsi secara ringkas pengetahuan yang ada. Memang asalnya Sungai Bunus ini merupakan salah satu cabang dari Sungai Klang. Apabila arus pembangunan mengambil tempat, maka Sungai Bunus sudah jadi macam longkang untuk campak sampah dan buang anak. Berdasarkan dalam Google Map, aku sendiri tengok yang Sungai Bunus ini seolah sudah terputus kualanya dengan Sungai Klang.

Jadi ke mana air itu hendak pergi? Apabila Sungai Bunus yang menjadi longkang kecil tidak menampung kapisiti air hujan, maka melimpah keluarlah menenggelamkan kawasan yang rendah. 

Yang menghairankan aku adalah bila sesetengah tempat di KL banjir, terowong SMART selalu dipersalahkan. Itulah mentaliti orang kita sebenarnya, tidak tahu pucuk pangkal. Sedangkan kita sendiri kena sedar apabila pembangunan yang dibuat tidak ambil kira sensitiviti lain termasuk alam sekitar, maka sesekali jangan menyalahkan apa yang terjadi pada masa hadapan. Kita kena ingat alam ini sebahagian daripada hidup kita. 

Pasal mentaliti suka menuduh atau meletakkan kesalahan tanpa usul periksa pun sudah jadi penyakit dalam segelintir masyarakat kita. Boleh jadi teruk jatuh fitnah. Takkanlah terus hendak menyalahkan apa yang terjadi. Andainya sudah ditakdirkan mahu banjir kilat sebegitu, haruskah kita lemparkan kesalahan itu pada terowong besar? Inilah sikap manusia yang lupa daratan dan hakikat sebenarnya. Janganlah kerana marahkan nyamuk, kelambu dibakar. 

Kita kena sedar bahawa apa yang terjadi itu adalah ketentuan Tuhan. Kita kena terima sebaik mungkin. Setiap kejadian itu ada hikmahnya. Ada satu quotes yang aku nak kongsi dengan semua pembaca.

If we extremely blame on Nature, we explicitly put blame on God.

2 comments:

pali7x said...

wau :)

syuhada said...

org slalu anggap sungai sbg tong sampah semulajadi..bila buang, terus sampahnya hilang di bawa arus..tp bila banjir, sampah tu mungkin kembali semula kepada yg membuangnya..