Sunday, January 27, 2013

Buku tentang Syed Mokhtar Albukhary

Aku beli buku biografi Syed Mokhtar Albukhary (SMAB) siang tadi masa merayap di Setia City Mall. Dekat setengah jam dalam MPH aku belek cari buku untuk dibeli tapi tiada yang menarik hati. Bila kaki hampir melangkah keluar, terus terpandang buku ini dan Zul (kawan aku) tolong bayarkan guna kad kredit dia. Tidak mahal. RM20.00.

Baru sekejap tadi aku baru habis membaca. Mula baca dari tengahari, nyata sekali tidak membosankan. Banyak perkara jugalah aku dapat tahu bila baca buku ini. Antaranya kisah DEB dan dunia korporat Malaysia.

Selama ini aku faham konsep Ali Baba macam cerita Ali Baba Bujang Lapok yang mana Ali Baba yang kaya buat derma kebajikan kepada yang tidak bernasib baik. Tapi konsep Ali Baba yang diceritakan dalam buku ini berkaitan kelemahan DEB. Ali (Melayu) yang tidak berkemampuan mendapat kontrak kerajaan untuk diagihkan kepada Baba (Cina) yang kita sedia maklum menguasai ekonomi negara kita sendiri. Akibat 'khianat' daripada anak bangsa sendiri penyebab peratusan @ kuota Bumiputera dalam bidang ekonomi menyebabkan capai sasaran. Memang pendedahan terbaik yang aku baca dalam biografi ini.

Ada banyak cerita lagi yang kita boleh ketahui. Buku ini melihat kejayaan seseorang jauh dari kerangka politik walaupun SMAB mengenali tokoh-tokoh politik.

Aku malas nak ulas panjang tapi buku ini bermanafaat untuk dibaca. Markah untuk buku ini 4/5 disebabkan jalan cerita yang menarik dan saiz font tulisan yang memuaskan.

1 comment:

tengkusyah said...

Salam
My New Entry regarding Tengku Ismail Su.Sudi-sudikan ......

http://tengkusyah.blogspot.com/2013/02/makam-tengklu-ismail-su-ku-wei-di-london.html