Thursday, January 14, 2010

Kenapa harus Eropah?

Imej dari Kinz Wordpress

Sebagai seorang peminat sukan, di sini aku ingin melontarkan pendapat tentang cadangan menghantar pemain-pemain bola sepak ke kelab – kelab di Eropah. Pada dasar dan asasnya, ia langkah bagus untuk meningkatkan prestasi mutu permainan kita. Menimba pengalaman serta mempelajari teknik dan taktikal permainan. Apa yang diperolehi dapat dimanafaatkan bersama dengan pemain lain dalam mewujudkan permainan yang bagus.

Tapi bila aku dengar di radio ketika perjalanan ke tempat kerja tadi membuatkan terpanggil untuk menulis pada pagi ini – RM10juta masih belum cukup untuk merealisasikan program penghantaran ke Eropah.

Memang benar peruntukan RM10juta yang diumumkan kerajaan bagi aku tidak cukup untuk hantar pemain ke Eropah. Tapi nada yang dikeluarkan seolah memberi gambaran bahawa mereka mahu lagi peruntukan ke kantung persatuan. Sudah sampai masanya pihak terbabit supaya berpijak di bumi yang nyata. Memanafaat pemberian pihak kerajaan dengan alternatif lain. Fikirkan cara lain untuk mengetengahkan pemain ke peringkat yang lain.

Kalau satu masa dahulu, zaman Tun Dr. Mahathir ada ‘Dasar Pandang ke Timur’. Kenapa pihak terbabit tidak melaksanakannya di peringkat sukan? Memang benar kelab – kelab di benua Eropah mempunyai kemudahan yang terbaik. Tapi apa kurangya dengan gergasi bola sepak Asia seperti Australia, Jepun dan Korea Selatan? Mereka yang dahulunya pernah kalah dengan pasukan kebangsaan kita kini sudah beberapa kali melangkah ke pusingan Piala Dunia. Tapi bagi aku ini sudah pastinya dapat mengurangkan serta menjimatkan peruntukan yang digunakan untuk pemain ini.

Kita sudah menyaksikan beberapa pemain dihantar menjalani latihan di Eropah. Tapi hanya sekadar seketika dan tidak ke peringkat yang lebih tinggi. Sudah sampai masanya kita berubah angin ke Timur dan mencuba nasib di sana pula. Kelebihan yang ada seperti saiz fizikal dan kecergasan yang hampir sama menjanjikan peluang tempat untuk beraksi bersama kelab – kelab dalam kejohanan seperti J-League atau K-League. Abaikan status dan prestij sebaliknya membina kualiti dalam pembangunan semula bola sepak negara. Jangan terlampau terikut dengan cara negara negara di benua Afrika kerana saiz fizikal dan kecergasan mereka hampir serupa dengan pemain di Eropah dan benua Amerika.



Bookmark and Share

2 comments:

Mohammad Al-Aiman said...

xbagus langsung
KBS di bawah Shabery Cheek
mmg hampeh
buat cadangan main lepas jer
aper ni?
pastu xbagi player main kt kelab dan pasukan negeri
ceh!
macam ni ke?

Baijat said...

apa boleh wat.....

menteri dan politician sekarang bukan truly sportsmen....

diorg hanya kenal dunia golf aje

bagi aku, malaysia dah layak anjur sukan Asia kalau ada menteri yang dahulunya bekas atlit sukan.

Atlit sekolah atau jaguh kampung x main la.....