Sunday, October 8, 2017

Deactivate Facebook & Instagram


Jarang juga aku berblogging. Tapi ini post pertama aku dalam tahun 2017. 

Hari ini dah masuk 8hb Oktober. Tinggal lagi dua bulan nak habis tahun 2017. Cepat juga masa berlalu. 



Aku dah kerja di tempat lain. Hampir 10 bulan juga. Aku mula kerja dari 2 Januari lepas. Tempat kerja ok walau gaji tak semewah masa dekat company dulu. Tapi, dekat dengan rumah, rakan sepejabat yang 'crazy-go-lucky' dan macam-macam lagi. Kerja banyak? Itu sudah pasti. Yang pasti, tak perlu punch card, thumb print untuk monitor keluar masuk pejabat. 

24 Ogos 2017 lepas, wife aku bagitahu dia positive Pregnancy Test. Alhamdulillah, lepas 3 tahun berkahwin ada rezeki nak timang anak. Aku dapat detect isteri tak period lebih sebulan. Jadi, aku cakap pada dia suruh check. 

Kalau ikutkan hari ini dah masuk minggu ke 13 dia mengandung. 

Buat masa sekarang, aku deactivate akaun Facebook dan Instagram. Nak rehatkan minda dari dunia media sosial. Cuma akaun Twitter saja masih aktif. Hampir 4 minggu tanpa FB dan IG. Hari terakhir aku dengan FB dan IG masa hari kemangkatan Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim. Kadang-kadang penat dengan media sosial. Tengok macam-macam pe'el orang. Walaupun jadi macam orang terputus hubungan dengan dunia luar, sekurang-kurangnya tak membebankan otak. Kalau tak sikit-sikit nak post, sikit-sikit nak share. Bila tak dapat banyak share, kita jadi rasa kecewa sebab ingatkan post benda-benda yang best. Last-last jadi syok sendiri.

Bila kita deactivate Facebook dengan IG, kita akan sedar berapa ramai yang ambil tahu pasal diri kita. Sebenarnya hampir tiada yang ambil kisah hidup yang dikongsikan dalam media sosial melainkan ahli keluarga dan saudara-mara saja yang nak tahu. Jangan harap semua orang dalam Facebook akan ambil tahu pasal diri kita kerana masing-masing pun ada kehidupan yang perlu dijaga.

Ok la untuk post kali ni. Kalau ada mood nak post, aku akan taip dalam blog lagi.

No comments: