Wednesday, November 10, 2010

Agak-agaklah.....

Sekarang sudah masuk cuti semester. Maka selesailah segala tugasan sebagai siswa. Aku pula masih terperap di kampus ataupun Shah Alam. Sejak jadi perantau, memang susah sikit hendak balik kampung. Tapi, apa-apa pun InsyaAllah hujung minggu ini sampailah aku ke desa yang tercinta.

Kejap tadi sempatlah aku pergi menerjah KL Sentral. Sambil sambil menunggu kedatangan *ehem-ehem, singgahlah aku membeli tiket keretapi. Nampak gayanya banyak yang sudah "fully-boarded". Mungkin sebab banjir sudah surut sebelah Utara, maka ramai-ramai pakat balik kampung. Tambahan pula, Hari Raya Haji pun menjelang, inilah peluang bukan sahaja balik beraya tapi gotong-royong bersih rumah lepas banjir.

Syukurlah banjir di Utara sudah surut tetapi di Jawa pun lebih kurang sama. Apa yang dipanjatkan di sini adalah kepada Tuhan supaya dijauhi bencana malapetaka yang buruk dan dijadikan iktibar peringatan kepada kita.

Semasa dalam perjalanan pulang, aku tersangkut di Plaza Tol Jalan Duta. Tidak disangka-sangka teknologi yang mempermudahkan kadang-kadang boleh menjadi satu bebanan atau kepayahan.
Contohnya SmartTag digunakan untuk mengurangkan kesesakan di Plaza Tol tapi sudah terbalik pula. Pengguna SmartTag pula jadi lembab semacam beratur untuk melintasi berbanding sistem tiket yang luncur mengalir laju. Menjadi lumrah dan fitrah alam, apa yang dihasilkan manusia tidak dapat menandingi kesempurnaan sesuatu ciptaanNya. Sebagus mana sekalipun dikeluarkan, masih terdapat cacat cela dan kekurangan.

Setakat ini sahaja mukaddimah yang ingin aku coretkan dahulu.......

No comments: