Tuesday, June 29, 2010

Kembali Normal...............

Hampir sebulan aku menanti saat-saat itu. Tapi harapan yang tinggi menggunung jatuh berderai lagi berkecai. Itulah kiasan yang aku mulakan dalam post kali ini. Kiasan itu simbolik kepada kekecewaan aku setelah menolak tawaran ke UTM dan rayuan ke UiTM di tolak. Memang besar risikonya aku bertindak sedemikian. Kalau nak fikirkan kekesalan, tidak sampai 5 peratus yang ada dalam diriku. Bagi yang cakap aku sedang menyesal dengan tindakan yang diambil kali ini, maaf anda tersilap mencongak. Ini kerana apa yang aku usahakan selama berada pada landasan yang betul dan aku tidak sesekali akan menerima alasan apa yang terjadi adalah datang dari kesilapanku sendiri sepertimana diperkatakan sesetengah pihak.

Aku di sini sebagai orang biasa pada hari ini, tanpa banyak cakap yang manis di bibir atau tidak serupa bikin mahu berusaha untuk mendapatkan semula hak untuk menuntut ilmu secara formal pada masa hadapan. Aku rela melupakan apa yang terjadi hari lepas namun sentiasa beringat agar tidak berlaku 'pisang berbuah dua kali'.

Kepada yang membantu secara langsung atau tidak, aku mahu ucap terima kasih atas sokongan, dorongan, cadangan dan nasihat. Tidak lupa juga yang meng'kondem', memburukkan, mengutuk dan mengata demi melihat aku jatuh, lantaklah mulut hangpa hendak cakap apa pun pasal aku. Cermin diri sendiri sebelum mengata orang. Jangan fikir anda seorang yang hebat dan boleh buat sesuka hati untuk kepuasan sendiri.

Sesungguhnya, dalam tempoh 6 bulan mendatang, aku ingin hidup seperti biasa. Kembali normal. Bangun pagi, menyelit sana sini, fikir itu, berangan ini, makan gaji dan macam-macam lagi sepertimana yang aku lalui 3 tahun yang lalu. Tapi impian demi segulung ijazah masih tersemat di dadaku dan tidak sesekali putus asa ketika ini.

Kita hanya mampu merancang, Tuhan juga yang menentukan.

2 comments:

syuhada farhany said...

kita hanya mampu merancang dan berangan...

Mohammad Al-Aiman said...

usaha yg berterusan pasti membuahkan hasil